Alla inlägg den 18 februari 2015

Av Oliver Svedberg - 18 februari 2015 11:06

Likheter


I pompeji fanns det vattenledningar och ett offentligt bad, det har de flesta städer idag också.

De hade sportevenemang i Pompeji det har man idag med. Människorna i Pompeji bedrev handel precis som vi gör.

Det var väldigt bördig mark i Pompeji p.g.a Vesuvius så de odlade och gör man nu förtiden. I Pompeji hade många sällskapsdjur det har många idag med.


Slillnader


I Pompeji hade de ingen el som nu. De flesta bodde i mindre hus än vad vi gör idag. De var mer barbariska i Pompeji med gladiatorer och sådant. Nutidens samhälle är mycket mer välutvecklat med Demokrati och sådant än vad det var i Pompeji då.Vi jobbar mycket mer stilla sittande än vad de gjorde. Vi har det mycket lättare nu än vad de hade, vi har maskiner som gör mycket jobb åt oss.



Egna tankar


Jag tycker Pompeji var en väldigt välutvecklad stad för den tiden med handel, teater, sport, vattenledningar, offentliga bad och liknande. De som bodde i Pompeji innan Vesuvius utbrott hade det nog ganska bra tror jag. Jag skulle där emot inte vilja vara medom ett sådant vulkanutbrott eller bo där, jag håller mig gärna tillnutiden.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vad är Pompeji?

Hur gick utbrottet till?

Hur ser Pompejis bebygelse ut?


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards